Coronavirus: Blijf kalm maar waakzaam

De wereld en ook Nederland is in de ban van het Corona-virus. Het zijn onzekere tijden. Elk mens reageert anders, maar paniek is een slechte raadgever en het is goed om kalm maar waakzaam te zijn.

Er zijn tal van virussen, met name in de herfst en winter, die griepachtige verschijnselen kunnen geven met klachten van de luchtwegen. Bij jonge mensen en volwassenen met een goede weerstand is het meestal geen enkel probleem als zij worden geïnfecteerd. De infectie verloopt ongemerkt of met lichte verschijnselen. Bij het Corona virus is dat ook zo bij 80% van de besmette mensen. Maar bij een klein groep zijn de klachten ernstig, met name bij mensen met een lage weerstand, bijvoorbeeld door een ernstige onderliggende chronische ziekte of ouderdom. Vooral in de groep ouder dan 60 jaar ziet men de meeste complicaties, soms met een fatale afloop.

De situatie en de wetenschappelijke inzichten veranderen snel. Daarom is het goed de aanwijzingen van de overheid goed op te volgen om besmetting te voorkomen. Het is verstandig om regelmatig de informatie op de website van het RIVM te raadplegen: https://www.rivm.nl/

Preventieve maatregelen om uw weerstand te versterken

Om te voorkomen dat u fors ziek wordt van het Corona virus zijn er maatregelen mogelijk om uw weerstand te versterken en uw herstel te bevorderen.

Stress verzwakt het immuunsysteem. Zorg daarom voor ontspanning, humor, spel en afleiding. Ga naar buiten, beweeg, sport en geniet van de natuur. Zorg voor een regelmatig dag- en nachtritme met een goede slaap. Zie mijn artikel over Circadiaansritme: hier

Eet meer dan 30 verschillende soorten groenten per week. Dit zorgt voor een meer divers microbioom (bacteriën in de darmen) wat het immuunsysteem versterkt. Ook gefermenteerde groenten en kefir ondersteunen het microbioom. Zorg vooral voor heel veel variatie. Eet extra paddestoelen. Vooral in de wat ombekendere paddestoelen zoals Shitake, osDaar zitten immuunversterkende stoffen, vooral in de wat onbekendere paddsShitake en oesterzwammen. Wat betreft fruit: kies geen sapjes, maar eet hele vruchten, zoals appels, blauwe bessen, kiwi’s, sinaasappels. Eet veel vette vis. Zie ook mijn artikel met leefstijlfactoren om stille ontstekingen tegen te gaan. hier

Maatregelen en middelen bij verhoging, koorts en grieperig gevoel

Neem uw rust en ontspanning om goed uit te zieken. Lichaam en geest hebben een krachtig zelfgenezend vermogen. Vertrouw erop, wees geduldig en forceer niets.

Eet licht verteerbare kost, zoals groentesoepen, salades en drink voldoende (water, kruidenthee, gemberthee).

Onderdruk de koorts bij voorkeur niet. Dat is de natuurlijke reactie van het immuuunsysteem om virussen en bacteriën te bestrijden. Maar als het niet anders kan (bv. bij erge hoofdpijn) kies dan paracetamol en geen ontstekingsremmers zoals Ibuprofen, voltaren, diclofenac e.d. Er zijn aanwijzingen dat dat soort medicatie het beloop kan verslechteren.

Extra Corona maatregelen

Inmiddels zijn de Corona-maatregelen uitgebreid. In mijn praktijk plan ik alleen consulten in, waarbij we de 1,5 meter afstand kunnen aanhouden. Dus geen afspraken voor manuele geneeswijzen of neuraaltherapie. Adviesafspraken leefstijlgeneeskunde en telefonsiche afspraken en beeldbellen is wel mogelijk.

Extra preventieve maatregelen in Corona tijd

In een telefonisch consult kan ik u extra adviezen geven die voor u individueel gelden. U kunt dan denken aan: extra adviezen over voeding, beweging, stresshantering, slaap, supplementen, gemmotherapie, homeopathische middelen en een persoonlijk hypnotherapeutisch consult. Zie ook: https://www.artsleefstijlgeneeskunde.nl/corona-crisis-ik-blijf-je-steunen/

Even delen met je netwerk?