Welke dieet is het beste?

Diëten zijn net modeartikelen

Vandaag is het ene dieet hip en trendy en morgen het andere. En mensen krijgen een overdaad aan tegenstrijdige informatie. In de kranten lezen ze dat het een hype is om glutenarm te eten, maar in boeken en artikelen lezen ze weer iets anders.

Het voedingscentrum en de huisarts zeggen weer iets anders dan de complementaire artsen en therapeuten. Wat moeten mensen nu geloven?
Verouderde inzichten

Een deel van het probleem is dat het lang duurt voordat kennis uit de medische wetenschap doordringt in de dagelijkse praktijk. Ze hebben uitgerekend dat dit in de regulier medische praktijk 17 jaar is. Dat betekent dus dat voordat deze “nieuwe” wetenschappelijke inzichten in de protocollen en richtlijnen komen het al weer verouderd is.

Maatwerk (personalized medicine)

De nieuwe wetenschap zegt dat algemene adviezen en protocollen achterhaald zijn. We moeten naar personalized medicine. We moeten niet naar protocollen kijken maar naar mensen! Binnen de osteopathie en natuurgeneeskunde is dat al heel lang bekend. Je moet niet naar de klacht kijken en dan een symptoom onderdrukkend geneesmiddel geven. Je moet naar heel de mens kijken en de oorzaak van de klacht opsporen. Dan moet je meer tijd nemen voor de patiënt om de oorzaken op te sporen, de patiënt voor te lichten en te adviseren en te monitoren of de gewenste gezondheidsverbetering optreedt. Bij diëten werkt dat ook zo. Er is niet 1 dieet die uw probleem oplost. Ook dit is maatwerk.

Voorkom hoge glucosepieken

De Israëlische onderzoekers Dr. Eran Segal & Dr. Eran Elinav hebben door zeer goed opgezet onderzoek aangetoond dat de reactie op voeding heel individueel verschillend is. Er is wel overeenstemming over de basis: veel groenten en fruit, niet teveel rood vlees en niet teveel snel opneembare koolhydraten. Maar de reactie op voedingsmiddelen is wel heel verschillend.

Terwijl sommige mensen bijvoorbeeld bij het eten van brood hoge glucose (suiker) pieken in het bloed krijgen is dat bij anderen niet zo. Die anderen reageren dan bijvoorbeeld meer op ijs. Hoge glucosepieken in het bloed na de maaltijd kunnen geassocieerd zijn met: gewichtstoename, energie dip’s, verhoogde risico op suikerziekte, kanker, hartvaatziekten, dementie en oog –en zenuwschade. Welk dieet is nu het beste? Dat is dus voor iedereen verschillend. Segal en Erinav spreken over een personalized diet en stellen voor dat u uw eigen bloedsuikers meet op verschillende momenten per dag voor en na de maaltijden.

Uw eigen bloedglucosewaarde meten

Glucosemeters zijn tegenwoordig goedkoop en makkelijk in gebruik. De vingerprikjes voel je amper. Als u gaat meten dan kunnen er heel verrassende dingen uit komen. De voedingsmiddelen die na de maaltijd een hoge glucosepiek geven kunt u beter uit uw voedingspatroon schrappen. Of u vermindert de hoeveelheden en combineert het met andere voedingsmiddelen zodat u er niet meer zo heftig op reageert. Het kan zijn dat u anders reageert op voedingsmiddelen dan anderen.

Ook hier geen voedingsprotocol, wat een dieet in feite is, maar individueel maatwerk. Natuurlijk kost het wel wat meer moeite, maar het kan je wat gezondheidswinst opleveren.

Workshop “Eet je beter”

Wilt u meer praktische informatie over het bereiden van gezonde maaltijden dan kan ik de workshops van Hilda Mossink van harte aanbevelen. Hilda is een voedingscoach waar ik mee samenwerk en mensen zijn altijd erg enthousiast over haar cursussen en begeleiding. U kunt nog inschrijven voor haar nieuwe workshop “Eet je beter”.

Meer over deze workshop

Bron en rechten afbeelding schijf van 5. Koptekst verwijderd en vraagteken zelf toegevoegd.