Minder Rugpijn door Actief Zitten

Minder rugpijn door actief zitten?

Kun je minder rugpijn krijgen door actief zitten? En wat is dan actief zitten? Hoe werkt het door op de rug? Is zitten het nieuwe roken? En zo ja, hoe ga je dat te lijf? Deze vragen wil ik hier beantwoorden.

Rug als schokbreker

De tussenwervelschijven in de wervelkolom fungeren als schokbreker en zorgen mede voor soepel bewegen. Nu werkt het zo, dat de tussenwervelschijven als een spons vocht opzuigen door beweging en weer inzakken bij langer zitten of staan. Een collega orthomanueel arts heeft samen met zijn zoon een onderzoek gedaan waarbij ze aantoonden dat de wervelkolom meetbaar inzakt bij langer zitten. Vervolgens hebben ze een stoel gemaakt waar het zitvlak een klein beetje heen en weer draaide. Zo weinig dat mensen het amper merkten. Maar ze zakten minder in en hadden ook minder klachten bij langer zitten. Maar de oplossing zit niet in een stoel, maar in het zelf actief bewegen.

Actief zitten

In mijn praktijk vertel ik de mensen dat ze beter op het puntje van de stoel kunnen zitten, constant van houding moeten veranderen en zoveel mogelijk moeten opstaan en lopen. Vroeger had ik als bedrijfsarts altijd discussies met ergonomen en arbo-adviseurs die de nadruk legden op goede zithoudingen en juiste werkhoogtes. Soms gebruikten ze zelfs voetenbankjes en armsteunen waarbij ze de beweeglijkheid nog verder verminderen. Dat is veel te mechanisch bekeken en houdt geen rekening met de fysiologie van de mens. De mens moet bewegen.

Zitten is het nieuwe roken

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we door langer zitten meer kans hebben op diabetes, hart-en vaatziekten, depressie en borstkanker. Ook al sport u veel als u dan toch nog 8 uur per dag achter een beeldscherm zit dan sport u de risico’s van langdurig zitten niet weg. Daarom wordt zitten als risicofactor het nieuwe roken genoemd. De enige oplossing is minder zitten en meer bewegen door de dag heen. Richt de omgeving zo in dat je meer beweegt. Zet de printer op een andere kamer. Drink acht glazen water per dag en loop iedere keer naar de waterkraan (en het toilet..). Vergader en overleg lopend en staand. Maak een sta werkplek. Doe oefeningen op de werkplek. Dan kan ook uw concentratie verbeteren. En zit op een kruk.

Actief zitten doe je op een kruk

Minder rugpijn door actief zitten
Actief zitten op de Zami

Eén van de problemen van het zitten is dat we de bureaustoelen te comfortabel hebben gemaakt. We hebben bureaustoelen met gasveren, koud schuim zittingen, lendesteunen, armleuningen met gel…noem maar op. We kunnen er niet alleen in zitten, we kunnen er zelfs onderuitgezakt in hangen. En dat doen we ook steeds vaker omdat onze houdingsspieren steeds meer verslappen door te weinig gebruik. Het is dus beter om het puntje van je stoel te zitten of op een kruk.
Je hebt allerlei krukken waar je op kunt zitten, maar een hele mooie en slimme vindt ik de Zami, die ontwikkeld is door orthopedisch chirurg Piet van Loon.

De Zami

Dus ik heb mijn bureaustoel eruit gedaan en ik zit nu op een Zami. In het begin merkte ik wel dat het vermoeiend was. Maar nu zijn mijn houdingsspieren sterker en kan ik er langer op zitten. Niet te lang natuurlijk. En onderuit zakken lukt niet met deze kruk, want dat glij je eraf.
Bij Zamilife geven ze aan dat er bij het ontwerpen van de Zami gekeken is naar het bevorderen van verschillende lichaamsprocessen.

De wetenschap achter het ontwerp van de Zami:

  • brengt het bekken onmiddellijk in een neutrale positie zodat je wervelkolom in een natuurlijke kromming staat
  • vereist volledige 360 graden activiteit van de rompspieren voor stabilisatie
  • bevordert actief zitten en het bewegen van je benen, wat zorgt voor een betere circulatie en een verminderde lusteloosheid in je onderlichaam
  • positioneert de aanhechting van het middenrif aan de lumbale wervelkolom en ribbenkast voor een optimale ademhaling en lichaamshouding
  • zet het bekken in een symmetrische stand, en zorgt zo voor een synchrone functie van middenrif en bekkenbodem
  • initieert functionele middenrifademhaling en vermindert de reactie op stress, waardoor hartslag, bloeddruk en cortisolproductie omlaag gaan. Zami vermindert de spierspanning door het herstel van de neuromusculaire efficiëntie.

Meer info, bestellen of proberen?

In mijn wachtkamer heb ik folders over de Zami en als u de code: “3824 XL” invult bij uw bestelling krijgt u 10% korting. Schroom niet om bij uw volgende afspraak te vragen er even op te zitten. Meer informatie vindt u op: http://www.zamilife.nl

1 gedachte over “Minder Rugpijn door Actief Zitten

Reacties zijn gesloten.